Vicksburg en Willie Dixon

30 april 2018 - Vicksburg, Mississippi, Verenigde Staten

We zijn in Vicksburg. Een klein plaatsje direct aan de Mississippi waar de tijd niet alleen stil is blijven staan, maar waar alles ook door de tijd is aangetast. Veel verwaarloosde huizen en weinig tot geen onderhoud aan de openbare ruimte. Maar wel een bluessfeer uitademend. Dus voor ons ‘the right place to be’.

De eerste avond laten we ons een beetje rondrijden door Joseph een wat oudere zwarte man. Hij woont zijn hele leven in Vicksburg. Hij heeft nooit de behoefte gehad om naar de grote stad te vertrekken want, zegt hij:

‘I don’t like traffic jams, I don’t like standing in line for spending my money and here I know all the local police officers’.

De volgende dag gaan we op zoek naar sporen van Willie Dixon. Een van de grote blues songwriters wiens liedjes door vrijwel alle grote namen in zowel de bluesmuziek als de popmuziek zijn opgenomen.

We vinden veel Willie Dixon in Vicksburg. De plek waar zijn geboortehuis was, de Willie Dixon way, een grote muurschildering als onderdeel van een grote en langgestrekte muur langs de Mississippi (die ook dienst doet als waterkering) en in een muziekwinkel met gitaren en versterkers maar ook elpees en cd’s, die gerund wordt door de naar schatting 85 jarige Michelle.

In de winkel hangen talloze foto’s van haar met vele grote jongens uit de muziekwereld. Ze vertelt er geweldig over. Foto’s met BB King en Willie Dixon uiteraard. Die was vlak voor zijn dood in 1992 nog in haar winkel. Ze laat het krukje zien waar hij altijd op zat. Ook  staat de gitaar van Willie uitgestald gesigneerd en al. En een gesigneerde gitaar van BB King. Werkelijk een snoepwinkel voor de bluesliefhebber (zie ook de foto’s).

We zijn nu een week in het land van de Blues en time flies when you’re having lots of fun! Het is echt geweldig weer! Vrijwel elke ochtend starten we met wat potjes klaverjassen en we sluiten er ook vaak de avond mee af. Meestal doen we ons buitenshuis te goed aan de te grote porties ‘american food’, maar vanavond hebben we zowaar wat maaltijdsalades naar binnen gewerkt. Noem het een ‘balansdagje’......

Morgen verder op weg naar Clarcksdale. Onderweg bezoeken we het Highway 61 bluesmuseum. Ook de Crossroads bij de ‘goeie Rosedale’ hopen we te vinden en de mogelijke andere plek van de Crossroads (niet is helemaal duidelijk welke de ‘echte’ zijn) in de buurt van Clarcksdale.

Na het mondaine New Orleans en het bijna verstilde Vicksburg duiken we verder de historie van de Blues in.

1. Gerard Endenburg:
    1 mei 2018
    Willie Dixon, mijn favoriete blues bassist en componist!
    Van onschatbare waarde voor en grote invloed op veel artiesten.
  2. Emilie Koger-Riemers:
    1 mei 2018
    Wat geweldig zoveel moois te vinden. En ook bijzonder dat het zo gekoesterd wordt.
    Super apecial!
  3. Janny Kraak:
    1 mei 2018
    Mannen..wat een geweldige,bijzondere reis maken jullie!! Ga Willie Dixon opzoeken op internet😀 Geniet van dit reisverslag..
  4. Luna:
    1 mei 2018
    Wat een leuke verhaaltjes Wim! En Ernesto aan de maaltijdsalade: can I get an amen?!
    Het ziet er echt heel erg leuk uit allemaal! X
  5. Renee:
    1 mei 2018
    Dus letterlijk en figuurlijk smullen voor the
    Brothers 😊🙌🙌🙌🙌
  6. Marion:

Heerlijk die verhalen! X
  7. Marja:
    1 mei 2018
    There’s never a dull moment mannen!
    En....dat ’balansdagje’ knap hoor! Als er zoveel lekkers te krijgen is!👍🏼😄
  8. Hans:
    1 mei 2018
    Geweldig om te lezen die reisverhalen. Willie Dixon: "Little red rooster", "I just wanna make love to you" bekend via de Stones maar ook "Back door man" via the Doors. Nog steeds een beetje schimmig wat er nu precies met "back door man" werd bedoeld.
  9. Veronica Blokland:
    1 mei 2018
    Ook dit was weer een dag om nooit te vergeten!
  10. Wim:
    1 mei 2018
    @Gerard: en hij kon lezen en schrijven. Dat konden niet veel zwarte bluesmen in die tijd. Hij is 1 van de weinige die geld heeft verdiend aan de blues....
    @Emilie en Janny: mooi om te horen!
    @Luna: thx en het gaat goed met onze Boom!
    @Marion, Marja en Veroon: thx! Leuk die reacties!
    @Hans: haha ja! Belangrijke invloed! Back door man: ik denk minnaar van een married woman!
  11. Wim:
    Ja Renee! We doen ons hier tegoed....😉
  12. Maurice Willems:
    1 mei 2018
    Mooie verhalen, alsof wij er zelf bij zijn! Love it