The Stones in Nashville

6 mei 2018 - Nashville, Tennessee, Verenigde Staten

Onderweg van Memphis naar Nashville reden we door flinke regenbuien. Eigenlijk voor het eerst dat we tijdens deze trip met ‘nasty weather’ te maken hebben. Toen we aankwamen op onze campground in Nashville North regende het nog en was goed merkbaar dat het al een tijdje had geregend. De avond hebben we dan ook al ‘klaverjassend’ en ‘toepend’ in de RV doorgebracht. De volgende morgen was het weer zoals we de hele trip gewend zijn: a bright sunny day. En zo hoort het!

Nashville! Hier wacht mijn cadeau voor m’n 60e die Ronnie en Margreet (de schatten) voor mij hadden bedacht: een bezoek aan The Rolling Stones Exhibitionism! Een rondreizende tenstoonstelling die hun inmiddels 54 jarige carriere omvat en die nu in Nashville in het Musicians Hall of Fame is neergestreken. Een geweldig cadeau natuurlijk! En omdat Marc dit jaar 60 wordt en Boom ietsje later binnenkort, trakteerde Ronnie ons allemaal op het (prijzige...) toegangskaartje. Zijn commentaar: ‘Dan hoef ik ook niet meer na te denken over die verjaardagscadeau’s’.

Ladies and Gentlemen: The Rolling Stones! Wat een imposante en imponerende exhibitie! Degenen die naar de Bowie tentoonstelling in Groningen zijn geweest, kunnen zich er iets bij voorstellen. Alles komt voorbij in ruime en mooi ingerichte zalen en vitrines. Zo zijn de kamers van de woning die Mick, Brian en Keith op Edith Grove in London hadden, op ware grootte volledig nagemaakt. Ook de Olympic Studio (waar de Stones veel van hun beginmateriaal hebben opgenomen) is compleet ingericht en al te bewonderen. Verder natuurlijk heel veel gitaren, drumstel van Charlie, podiumkleding, originele tekstnotities van Mick, 3D-film, ontwerpen van albumhoezen en podia, beeldmateriaal en de cassetterecorder waarop Keith de eerst tonen van Satisfaction heeft opgenomen. Stonesparadijs in Nashville!

Na deze geweldige experience lopen we verder Nashvile in richting Churchstreet. Daar is één van de uitgaansgebieden van deze C&W-stad. Het is duidelijk te merken dat we hier niet meer in een Bluesstad lopen. Daar waar Memphis veel verval liet zien, is Nashville in goede staat. Zo zie je maar. De Countryboys and girls boeren beter dan de Bluesmen and women.....

Toch vinden we ook in Nashville de Blues. Eerst in een leuk tentje met de niet al te orginele naam Bourbonstreet en later in BB King’s Blues club. De club met meerdere vestigingen in de USA van één van de weinige Bluesmen die wel rijk is geworden en dus niet misstaat in Nashville. In BB’s club hebben we dinner met live music. We worden vermaakt door een uitstekend bluestrio Hayes and the Hustle. Hayes is een fenomenaal gitarist. Een kloon van Stevie Ray Vaughan.... Jammer dat ie dat ook in zijn doen laten is, wat zijn act een beetje ludiek maakt. Na een voortreffelijk electrische set komen Hayes en zijn bassist en drummer terug voor een akoestische set. En wat doen ze? Alle bluesnummers van het album MTV Unplugged van Eric Clapton... ze doen het niet onaardig (😉). En ik moet ook weer even denken aan 29 juni a.s. Dan doen wij het album nog een keer in De Meester.

Nashville dag één kon natuurlijk al niet meer stuk! The Stones en the Blues in Nashville. Op dag twee dompelen we ons maar even in de Country. Wie weet komen we Ilse tegen.

1. Hans:
    7 mei 2018
    Mooi cadeau! Ik heb exhibitionism in Londen gezien en vond het geweldig. Vooral het Edith grove appartement was ranzig! Dacht even dat je Warren Haynes bedoelde, ook een goeie gitarist maar niet helemaal een SRV kloon. Veel plezier in Nashville en de komende dagen "faraway eyes" en "torn and frayed" en "dead flowers" in de RV draaien...
  2. Wim:
    7 mei 2018
    Inderdaad Hans. Zo messy and dirty moet EG er uit hebben gezien! Tof dat je ‘m ook gezien hebt. Echt geweldig. En goeie tips van je. Stones hebben idd ook een klein countryrepertoirtje! Have a nice day y’all!
  3. Wim:
    7 mei 2018
    Warren Haynes trouwens ook niet slecht. Heeft nog met de Allman Bros gespeeld. En vorig jaar gezien op Grolloo.
  4. Emilie Koger-Riemers:
    7 mei 2018
    Ahhh wat een topvrienden met zo'n cadeau zeg! Echt ontzettend leuk voor jou/jullie voor mij heeeeeeeeeeeel gaaf om te lezen. En nog een reden om snel een trip te gaan plannen 😎
  5. Gerard Endenburg:
    7 mei 2018
    Geweldig, zeg, die Stones tentoonstelling. Wil ik ook graag nog eens zien als de gelegenheid zich voordoet. Gelukkig hebben we alvast wat foto's gezien!
  6. Marja:
    7 mei 2018
    Wow! Van je vrienden moet je het hebben, een cadeau op het lijf geschreven!
    Genieten in Nashville! Toffe foto's ook!
  7. Wim:
    8 mei 2018
    Als er een gelegenheid komt, moet je absoluut gaan Gerard!
  8. Veronica Blokland:
    11 mei 2018
    Dat was weer een dag om nooit te vergeten.
    Wat een geweldig cadeau voor Stones fans zoals jullie!!!!!