Chicago electrified

13 mei 2018 - Chicago, Illinois, Verenigde Staten

Het is de zondag voor de dinsdag waarop we vertrekken uit de USA. We gaan Chicago in en doen dat met de ‘L’ train, de metro van Chicago. Voor een ‘all day ticket’ betaal je $10 en dan kun je ongelimiteerd gebruik maken van het metronetwerk. Ik ben zelf nog nooit in New York geweest, maar Chicago schijnt qua gebouwen aardig in de buurt te komen. De Willis Tower was ooit de hoogste ter wereld. Als je door deze stad loopt, krijg je een soort lesje in ‘nietigheid’. Wat is het hier allejezus hoog. The sky is the limit.

We pakken de metro verder naar China town. De plek voor some good Chinese food. Na de voortreffelijke lunch gaan we naar een plek in Chicago met een grote historische betekenis voor de ontwikkeling van de bluesmuziek: Chess Records! Wat Sun Record voor de R&R was, was Chess voor de blues. Hier namen de grote Chicagobluesmannen hun klassieke bluesalbums op. Howlin’ Wolf, John Lee Hooker, Muddy Waters, Lowell Fulson. Noem ze maar op. Ook de Stones hebben hier in de jaren 60 opgenomen. Hun allereerste Amerikaanse hit ‘It’s all over now’ was a Chess recording! Een eerste versie van ‘Satisfaction’ is hier opgenomen. Nogal een belangrijk plekje dus in zowel de Blues als de Stonesgeschiedenis dacht ik zo.

De avond brengen we door in de Kingston Mines. De blueshotspot en tevens de oudste bluestent van Chicago. Daar speelt Linsey Alexander, de plaatselijke bluesheld. Hij organiseert ook de jamsessie van deze avond. En wat denk je? Ronnie heeft mij zonder dat ik dat wist op de lijst van muzikanten gezet... Dus op een gegeven moment hoor ik Linsey zeggen: and now on stage ‘William Badding’...... Spelen op een podium in Chicago. Oké. De cirkel is rond: ik heb de blues in New Orleans mogen spelen en nu ook de blues in Chicago. Ain’t that something!

Na de Kingston Mines verhuizen we naar de overkant van de straat. Daar is een ander bluescafé simpelweg B.L.U.E.S. geheten. Ook dit is de oudste bluestent van Chicago.....Hier speelt Pistol Pete en die is me een partij goed, een geweldenaar op de Fender Tele. Hij speelt alsof ie in de Madison Square gardens staat, maar het kroegje is misschien net 120 m2 groot. Loei- en loeihard dus. Maar we komen in Chicago weer behoorlijk aan onze portie blues. We hadden ook niet anders verwacht van de stad waar ooit in de jaren 50 de electrische blues is begonnen. And we still got one more day to go in this electrified city! Oh yeah!

1. Gerard Endenburg:
    Beroemd adres van Chess Records:
    2120 South Michigan Avenue.
    Leuk om daar foto's van te zien.
    In gedachten stel je een veel groter gebouw voor dan de werkelijkheid laat zien.
  2. Renee:
    14 mei 2018
    Gaaf Wim denk dat jij zeker met een grijns van oor tot oor op Schiphol aankomt. Tot dinsdag allemaal.
  3. Hans:
    14 mei 2018
    Chicago. De stad waarbij je het gevoel krijgt dat je in tien filmsets tegelijk staat. Geniet nog een paar dagen en thnx voor de verslagen. Top.
  4. Hans:
    14 mei 2018
    Mooi om ook bij Chess records te zijn geweest. Klopt het dat Muddy Waters hier het plafond stond te schilderen? Ik heb met veel plezier jullie reisverslagen gelezen. Tot volgende week.
  5. Marja:
    14 mei 2018
    Gaaf Wim ook nog op het podium in Chicago! Leuke foto van je optreden! Dat ‘Chinese food’ zal wel gesmaakt hebben na al dat ‘American food’, denk ik?
    Mannen geniet nog even van jullie laatste dag samen. Leuk om jullie binnenkort weer te zien!
  6. Wim:
    14 mei 2018
    Reken maar Renee! Maar kom liever woensdag, dan is de kans groter dat je ons ziet😉😇

Volgens ons zagen we de spoorbruggen van de French connection!

Het verhaal van een schilderende Muddy komt uit de koker van Keith... Het is nooit door andere Stones bevestigd. Maar Keith weet het zeker!

Nog een dagje genieten Marja! Tot in Almere!