Saint Louis strikes back!

11 mei 2018 - Saint Louis, Missouri, Verenigde Staten

De eerste avond in Saint Louis hebben we kennis gemaakt met Nicolas. Taxichauffeur van beroep. Hij komt uit Nigeria maar woont al sinds zijn 17e in Saint Louis. Vandaag pikt hij ons op de afgesproken tijd (klokslag 18.00 uur) op bij de campground. Hij zal ons deze hele avond in Saint Louis oppikken en afzetten en ook weer netjes terugbrengen.

Waren we gisteren een beetje sceptisch over het uitgaansleven en de muziekscene in Saint Louis, vandaag slaat de stad hard terug. Nicolas rijdt ons eerst naar café/restaurant Blueberry hill in de trendy straat The Loop. Hier heeft Chuck Berry tot op hoge leeftijd maandelijks gespeeld. Chuck staat ook als standbeeld tegenover het café, stoer met zijn gitaar in een karakteristieke houding. Hij wordt in Saint Louis the Father of Rock and Roll genoemd. Dat betwisten we uiteraard niet, want dat is ook zo.

Blueberry hill is een café zoals je ze zelden ziet. Vitrines vol met allerlei Chuck Berry memorablia, wanden vol met oude muziek- en baseballposters, veel albums en foto’s en allerlei andere oude, maar bezienswaardige meuk. Het is er groot (meerdere ruimtes), maar ook zeer sfeervol. Op The Loop zelf is een Walk of fame en de straat kent verder veel restaurantjes, kroegjes en kunsthandeltjes. Ook is er een enorme platenzaak waar we wat tijd doorbrengen. We eten een hapje in de Blueberry hill voordat we Nicolas bellen om ons op te pikken en af te zetten bij een andere hotspot: Soulard.

Ook Soulard is trendy en sfeervol. We lopen een kroeg binnen waar we nog net een staartje van Hey Joe meepikken, gespeeld door een 4-koppig live bandje. Het is een
leuke tent, waar we nog maar ‘s een biertje nemen, maar helaas overschat de band zichzelf een beetje door Hotel California te spelen. In het intro maakt de gitarist een aantal misperen, daarna zijn de coupletten en de refreintjes nog wel aardig, maar de gitaarsolo echter klinkt voor geen meter. Na deze muzikale ongein verlaten we het kroegje en we scharrelen nog wat door het drukke wijkje. Het is absoluut een prima uitgaansgebieden we moeten onze mening over Saint Louis een beetje bijstellen. Oké. Saint Louis bracht ons niet de blues, maar de rock and rollsfeer in de Blueberry hill en de spirit of Chuck Berry aldaar, was klasse!

Nicolas rijdt ons terug vanuit Soulard naar de campground. We maken het niet te laat. Onze laatste etappe in de Bluesronde staat te beginnen: Chicago! Omdat er in de buurt van Chicago geen campground is, besluiten we de RV zaterdag al in te leveren. Dat moet al voor 13.00 gebeuren en aangezien het zo’n 5 uur rijden is, gaan we dus vroeg uit de veren. We hebben een mooi appartementje via Airbnb geboekt in downtown Chicago! Daar nemen we nog één keer de blues in ons op voordat we terugvliegen. ‘Oh baby, don’t you wanna go. Back to that same old place: sweet home Chicago’!

1. Gerard Endenburg:
    12 mei 2018
    Wow! Wat een geweldige platenzaak!
    Heb je nog wat interessants kunnen scoren?
    Hail! Hail! Rock & Roll en
    (Get your kicks on) Route 66
    heb je natuurlijk al. 😁
  2. Marja:
    12 mei 2018
    Er bekruipt mij toch een gevoel dat mijn lievelingsserie binnenkort afgelopen is, die ik met zoveel plezier gevolgd heb😊Geniet nog even van al het moois en van elkaar mannen!!🌻
  3. Wim:
    13 mei 2018
    Wel leuke dingen gezien maar niets meegenomen Gerard.
    Ja Marja. Ik schat nog zo’n 3 afleveringen en dan is het over and done😉.